Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Tacksamhet

Har du några medvetna rutiner som du gör varje dag för att stärka ditt tillstånd?

Jag började för några år sedan med att skriva tacksamhet varje dag. Jag skrev ner 10 saker som jag kände tacksamhet för, lade en hand på bröstet och tränade på att låta tacksamheten sprida sig ut i kroppen. Till och från plockar jag åter upp denna övning när jag känner att det behövs tränas extra.

Varför talas det ofta om vad man gör först och sist på dagen när man talar om mental hälsa och självledarskap?

Därför att i samband med insomnande och uppvaknande är hjärnan på en lägre frekvens. Det innebär att vi har bättre kontakt med vårt undermedvetna och både skicka in och ta emot information från det.

Det ger oss ett utmärkt tillfälle att programmera om oss själva eftersom det undermedvetna kan liknas vid vårt operativsystem. Det är ständigt aktivt i bakgrunden utan att vi är medvetna om det.
Det är undermedvetet och till stor del programmeras det under de första sex levnadsåren. Som vuxna kan vi medvetet programmera det genom mental träning, hypnos och repetion. Det vi sänder in avgör vad som sänds ut. Genom att medvetet programmera om det undermedvetna skapar vi förutsättningar för att omedvetet skapa våra drömmar.

Det är det som i vardagligt tal kallas tur men i själva verket är den synkronicitet som vi skapar med vårt tillstånd.

Min bok Striptease handlar om om just detta och hur jag själv gick från att vara djupt in i offer rollen till att skapa mitt liv medvetet.

Serverat på Nobelfesten

Ladda din elektronik

Sponsrat inlägg i samarbete med Fyndiq

Ladda dina prylar !

Jag har kommit på en utav de bästa presenterna man kan ge bort till någon. En laddare eller ett par hörlurar. Det krävs visserligen att man vet vilken typ av telefon de har, men det är ju lätt fixat.

Laddare och hörlurar är så lätta att tappa bort. I bland undrar jag om de faktiskt lever, att det är därför de försvinner hela tiden. Som i Toy Story ni vet,  när leksakerna får liv så fort människorna inte är där. Det kanske är så med laddare och hörlurar också, när vi tittar bort så får de små fötter och vandrar iväg. En bra idé till nästa film!

Det är så många laddare man behöver. En laddare till telefonen, en laddare till plattan, en till klockan, en till hörlurarna och en till datorn. Har jag glömt något? Det är i alla fall de sakerna jag har som behöver laddas. Det är ganska mycket saker faktiskt. Fem laddare behöver jag för att ladda mina prylar som jag använder varje dag. Knasigt!

Jag har hittat det bästa stället att köpa mina laddare på, Fyndiq. Där kan jag hitta alla laddare jag behöver och nu har jag köpt två av varje så att jag kan ha en i väskan till varje grej jag har med mig. Vem vet när batteriet tar slut.

Jag hittade också en väldigt smart billaddare där. Alltså inte en laddare som laddar bilen utan en uttag så att du kan ladda telefonen i bilen. Smart!

Det kan vara jobbigt att ha alla dessa laddare hemma. Nu såg jag att det finns som små laddningsstationer där du kan ladda telefon, klocka och airpods samtidigt. När jag uppdaterar lite hemma ska den verkligen få ha en plats på mitt nattygsbord.

Om ni precis som jag behöver fler laddare så gå in på https://fyndiq.se/mobil-surfplattor/laddare/laddare-apple/! 

 

 

Vill du bli en mästare på självledarskap?

Vill du bli en mästare på självledarskap?
1995 började jag med mental träning. Jag tävlade i bowling och satte målet att bli bäst i världen, för jag ville ha revansch. 💪
Revansch för ett liv jag levt tidigare som innehållit sjukdom, trauman och depression. 😔
Så när jag började med den mentala träningen 1995 var det för att bli en bättre bowlare. Men efter tre månader hade något annat hänt.
Jag kände inte igen mitt liv. Jag kände inte igen mitt eget tänkande.
Plötsligt hade jag börjat tycka att jag hade tur i livet. Det kändes nytt, konstigt och obekant. Jag förstod inte alls hur det ens var möjligt. Det var inte sånt som hände mig. 🤔
Det skulle ta många år innan jag förstod att det var den som mentala träningen som på djupet hade förändrat mitt sätt att tänka. 💡
Mental träning kan skapa permanenta förändringar. Ibland på kort en kort stund, ibland genom träning över längre tid. Och när jag insåg det 1995 så blev jag fascinerad av hur vi människor fungerar och vad vi kan skapa. Från den dagen blev personlig utveckling ett av mina största intressen. ✨
Efter många års utforskande och lärande, uppgångar och nedgångar, hamnade jag år 2017 på en kurs i Neurosemantisk NLP (Neuro Lingvistisk Programmering). Jag blev guidad i hypnoser och processer och älskade det. 🥰
Tack vare mina erfarenheter blev jag inbjuden att fortsätta en master-utbildning i NLP två veckor senare. Jag frossade i mentala verktyg och fascinerades av hur vi kan hantera vårt psyke och hur vi skapar vår inre värld. 🧠
För två år sedan släppte jag en bok, Striptease – En naken berättelse om att ömsa skinn, som handlar om just det. Att vi människor är skapare och inte offer. Jag levde som ett offer tidigare i mitt liv men den mentala träningen uppmärksammade mig på att jag skapat min verklighet – HELA MITT LIV. 🌟
Min upplevelse av mitt liv skapar jag själv. Vad som händer i det yttre kan jag inte alltid ta ansvar för, men det som händer i mitt inre kan jag äga – ALLTID. 💖
Denna helg har jag gått kurs igen. Nu med Henrik Schalén och Per Hed som lärare. Jag har fått nya nycklar och nya insikter. Jag känner mig som en trimmad motor, fräschare, kraftfullare, effektivare och vassare. Nu kommer jag kunna bidra ännu mer till de som vill ha min hjälp. 💞💪 ↗️

Städning

Sponsrat inlägg i samarbete med Home Helper

Varför låta städningen ta energi

Vi är många som inte är så förtjusta i att städa. Det tar tid och energi. Om man hade en hel dag till att bara få städa hemma i lugn och ro så skulle det vara bra, men hur många har det egentligen. Dessutom, om man har en hel dag ledigt så är inte städning högst på listan av saker man vill göra.

Det är också svårt att städa, man börjar i ett rum och hur noggrann ska man vara? Hur länge sen var det jag städade sist? Ska man skrubba väggar, damma tavlor eller räcker det med en dammsugning och en lätt damning.

Som tur är finns det en bra lösning på alla städproblem. Städfirmor! Förr var det bara rika personer som hade någon som städade hemmet åt dem. Nu är det här en tjänst som alla kan få. Är det inte bättre att jag jobbar med det jag är bra på medan någon annan städar hemma hos mig, vilket de är bäst på. Låt proffsen göra sitt säger jag.

För er som bor i Västra Skåne så har ni städfirman Home Helper, https://www.homehelper.se/hemstadning. Hör av dig till dem så får du en offert på vad det skulle kosta att få just ditt hem städat. Det går att få sin städning på abonnemang så att de kommer varje vecka eller varannan vecka till exempel.

 

Hur släpper man sig själv fri?

Hur släpper man sig själv fri?
Lägg alla utmaningar du mött i livet ovanpå varandra. Bygg ett berg av dem. ⛰️
 
Klättra upp på berget. Känn höjden. 🗻
 
Det är här du är nu. ☀️
 
Du är här nu, tack vare det du klarat. 🌄
 
Ståendes på detta berg. Bred ut dina vingar. 🦋
 
Kasta dig ut.
Berget ger dig höjd, det är dags att flyga. 🦅
 
Ge dig hän.
Släpp dig fri.
Du är ämnad att flyga. 🕊️

Hur skapar man förändring i sitt liv?

Hur skapar man förändring i sitt liv?
Ett kraftfullt beslut följt av handling, leder till förändring. ↗️
 
Ett par klasskompisar frågade mig om jag ville följa med och träna på ett nyöppnat gym vid Backaplan i Göteborg.
 
Jag hade i ett par år funderat på att börja träna styrketräning. Jag var 181 cm lång, vägde drygt 50 kg och kände att jag var trött på att vara smalast av de jag kände. 😳
 
Sagt och gjort – jag följde med dem till gymmet.
 
De föreslog att jag skulle skulle ta en prova på – klass.
Jag köpte ett årskort. 🧨
 
Jag hade ju bestämt mig.
Jag ville ha förändring. 🔥
 
Detta var i september 1997. Gymmet hette Nergy och i receptionen stod Magnus. Idag är det inte 1 gym utan en kedja med 284 gym och Magnus är VD. Han tog beslutet att starta ett gym och han är kvar. Jag tog beslutet att börja träna och jag är kvar.
Ibland träffas vi på något av gymmen – det har hänt en del på 24 år. Men besluten vi tog står kvar och förändringen är påtaglig för oss båda.
Jag kan idag inte tänka mig ett liv utan träning. 💪
 
Drygt fyra år senare, i januari 2001, spelade jag badminton mot en kompis. Jag blev utklassad.
Min kompis slog bollar i hörnen och jag jagade dem allt jag orkade. Eftersom jag gick på gymmet sedan fyra år trodde jag att jag var hyfsat tränad. Men jag tränade ju bara styrka – ingen kondition. Jag insåg att jag behövde en förändring. Jag tog ett beslut. 🌪️
 
Nästa pass på gymmet sprang jag på löpbandet. När jag sprungit en kilometer kom jag att tänka på Göteborgsvarvet 21 km. Det brukar gå i maj och jag brukade då tänka att det skulle vara kul att springa det. Men att börja träna för en halvmara på asfalt någon vecka innan loppet, är ingen bra idé. 😜
 
Men nu var det ju i januari. Jag hade fyra månader på mig att träna inför varvet. Det kanske kunde räcka. Jag bestämde mig. Där och då på löpbandet – i år 2001 skall jag springa Göteborgsvarvet för första gången. 🏃‍♂️😎
 
Sedan sprang jag en kilometer till. Dagen efter kunde jag knappt gå och jag haltade i tre dagar. Inte en smakstart på ”löparkarriären” direkt, men jag hade bestämt mig. 👊
 
Jag frågade om råd av en kompis som sprungit New York Marathon. Hon rekommenderade halva sträckan minst 2 ggr i veckan i minst 2 månader för att jag skulle klara varvet. Dvs minst 1 pass i veckan på minst 1 mil vardera. Och jag haltade efter 2 km.
 
När jag i maj summerade min löpträning under våren inför min första halvmara så fick jag det till 7 km var femte dag, mer hade inte kroppen kunnat ta emot. Det var en bra bit från det jag MINST blivit rekommenderad att träna.
 
Så jag ställde mig på startlinjen vid Slottskogen en varm dag i maj 2001 högst osäker på om jag skulle ta mig i mål. Men jag stod där, jag skulle i alla fall springa i mitt första Göteborgsvarv, precis som jag bestämt mig för i januari. ☀️👉
Förhoppningen var att komma i mål på en tid under två timmar. Men skulle jag komma i mål utan att åka taxi, så skulle jag vara mycket nöjd.
 
Exakt 1 timme 59 minuter och 14 sekunder senare passerade jag mållinjen i Slottskogen. Jag hade klarat det. Jag var euforisk. 💖🤩
 
Jag kom hem till min bror där mina syskon mötte med en stående ovation. Jag har alltid haft en mycket stöttande familj men den våren tvivlade till och med familjen på mitt beslut att springa Göteborgsvarvet.
 
Att någon ifrågasätter ett beslut jag tagit och ett mål jag satt upp är för mig som att hälla bensin på öppen eld. Det tände min motivation, ännu mer. Särskilt när det kom från människor som stod mig nära. 💞
 
På kvällen efter varvet var jag ute med några kompisar. De var väldigt förundrade över att jag inte tycktes vara det minsta trött efter dagens äventyr. Energin av att ha klarat ett mål jag satt upp och fullföljt ett beslut gjorde att tröttheten inte fanns. Euforin och lyckan var hög! 🤩🥳
 
Efter varvet fortsatte löpträningen och det blev 11 varv till med en bästa tid år 2014 på 1 timme och 38 minuter. Än idag löptränar jag flera gånger i veckan. 🏃
 
Kraften i beslut, följt av handling – skapar förändring. 💪🌟
 
Vad har du tagit för beslut som skapat förändring i ditt liv? ↗️🌟
 
Finns det någon förändring du vill skapa? 💫
 
Finns det något nytt beslut som det är dags att ta? 💣
Johan Arnkil
Coach – Mental tränare – Författare

Varför?

Varför?
𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?
När vi är barn så är vi duktiga på att ställa frågan: 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?
Som vuxna verkar vi glömma bort den.
𝑯𝒖𝒓 𝒑𝒂̊𝒗𝒆𝒓𝒌𝒂𝒓 𝒅𝒆𝒕 𝒅𝒆 𝒗𝒂𝒍 𝒗𝒊 𝒈𝒐̈𝒓 𝒊 𝒍𝒊𝒗𝒆𝒕?
𝑯𝒖𝒓 𝒑𝒂̊𝒗𝒆𝒓𝒌𝒂𝒓 𝒅𝒆𝒕 𝒗𝒂̊𝒓𝒕 𝒂𝒓𝒃𝒆𝒕𝒆?
“𝐷𝑒𝑛 𝑠𝑜𝑚 ℎ𝑎𝑟 𝑒𝑡𝑡 𝑠𝑡𝑎𝑟𝑘𝑡 𝑣𝑎𝑟𝑓𝑜̈𝑟 𝑘𝑎𝑛 𝑠𝑡𝑎̊ 𝑢𝑡 𝑚𝑒𝑑 𝑣𝑖𝑙𝑘𝑒𝑡 ℎ𝑢𝑟 𝑠𝑜𝑚 ℎ𝑒𝑙𝑠𝑡.”
En klient upplevde inte ett starkt 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣 så jag hjälpte till med det.
Jag ställde frågan 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣 i olika former och lyssnade på svaren.
Efter en timme kunde vi summera och jag fick tårar i ögonen av svaren medan klienten var euforisk.
Det är viktigt att fråga 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?
Vad är det som driver dig?
Vad längtar du efter?
𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?

Kroppscanning

Jag har tränat väldigt mycket Kroppscanning. Det är en mindfulness övning där man fokuserar på fysiska förnimmelser just nu i kroppen.
Min bok inre lugn är baserad på det och två andra mindfulnessövningar.
Även i andra övningar och ljudböcker har jag just detta som grund eller inslag.
Det är en värdefull väg till ett tillstånd bortom tankar och känslor.
Där finns ofta viktig information och kreativitet.
Du kan testa den i min grupp på facebook
Till startsidan