Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Hur skapar man förändring i sitt liv?

Hur skapar man förändring i sitt liv?
Ett kraftfullt beslut följt av handling, leder till förändring. ↗️
 
Ett par klasskompisar frågade mig om jag ville följa med och träna på ett nyöppnat gym vid Backaplan i Göteborg.
 
Jag hade i ett par år funderat på att börja träna styrketräning. Jag var 181 cm lång, vägde drygt 50 kg och kände att jag var trött på att vara smalast av de jag kände. 😳
 
Sagt och gjort – jag följde med dem till gymmet.
 
De föreslog att jag skulle skulle ta en prova på – klass.
Jag köpte ett årskort. 🧨
 
Jag hade ju bestämt mig.
Jag ville ha förändring. 🔥
 
Detta var i september 1997. Gymmet hette Nergy och i receptionen stod Magnus. Idag är det inte 1 gym utan en kedja med 284 gym och Magnus är VD. Han tog beslutet att starta ett gym och han är kvar. Jag tog beslutet att börja träna och jag är kvar.
Ibland träffas vi på något av gymmen – det har hänt en del på 24 år. Men besluten vi tog står kvar och förändringen är påtaglig för oss båda.
Jag kan idag inte tänka mig ett liv utan träning. 💪
 
Drygt fyra år senare, i januari 2001, spelade jag badminton mot en kompis. Jag blev utklassad.
Min kompis slog bollar i hörnen och jag jagade dem allt jag orkade. Eftersom jag gick på gymmet sedan fyra år trodde jag att jag var hyfsat tränad. Men jag tränade ju bara styrka – ingen kondition. Jag insåg att jag behövde en förändring. Jag tog ett beslut. 🌪️
 
Nästa pass på gymmet sprang jag på löpbandet. När jag sprungit en kilometer kom jag att tänka på Göteborgsvarvet 21 km. Det brukar gå i maj och jag brukade då tänka att det skulle vara kul att springa det. Men att börja träna för en halvmara på asfalt någon vecka innan loppet, är ingen bra idé. 😜
 
Men nu var det ju i januari. Jag hade fyra månader på mig att träna inför varvet. Det kanske kunde räcka. Jag bestämde mig. Där och då på löpbandet – i år 2001 skall jag springa Göteborgsvarvet för första gången. 🏃‍♂️😎
 
Sedan sprang jag en kilometer till. Dagen efter kunde jag knappt gå och jag haltade i tre dagar. Inte en smakstart på ”löparkarriären” direkt, men jag hade bestämt mig. 👊
 
Jag frågade om råd av en kompis som sprungit New York Marathon. Hon rekommenderade halva sträckan minst 2 ggr i veckan i minst 2 månader för att jag skulle klara varvet. Dvs minst 1 pass i veckan på minst 1 mil vardera. Och jag haltade efter 2 km.
 
När jag i maj summerade min löpträning under våren inför min första halvmara så fick jag det till 7 km var femte dag, mer hade inte kroppen kunnat ta emot. Det var en bra bit från det jag MINST blivit rekommenderad att träna.
 
Så jag ställde mig på startlinjen vid Slottskogen en varm dag i maj 2001 högst osäker på om jag skulle ta mig i mål. Men jag stod där, jag skulle i alla fall springa i mitt första Göteborgsvarv, precis som jag bestämt mig för i januari. ☀️👉
Förhoppningen var att komma i mål på en tid under två timmar. Men skulle jag komma i mål utan att åka taxi, så skulle jag vara mycket nöjd.
 
Exakt 1 timme 59 minuter och 14 sekunder senare passerade jag mållinjen i Slottskogen. Jag hade klarat det. Jag var euforisk. 💖🤩
 
Jag kom hem till min bror där mina syskon mötte med en stående ovation. Jag har alltid haft en mycket stöttande familj men den våren tvivlade till och med familjen på mitt beslut att springa Göteborgsvarvet.
 
Att någon ifrågasätter ett beslut jag tagit och ett mål jag satt upp är för mig som att hälla bensin på öppen eld. Det tände min motivation, ännu mer. Särskilt när det kom från människor som stod mig nära. 💞
 
På kvällen efter varvet var jag ute med några kompisar. De var väldigt förundrade över att jag inte tycktes vara det minsta trött efter dagens äventyr. Energin av att ha klarat ett mål jag satt upp och fullföljt ett beslut gjorde att tröttheten inte fanns. Euforin och lyckan var hög! 🤩🥳
 
Efter varvet fortsatte löpträningen och det blev 11 varv till med en bästa tid år 2014 på 1 timme och 38 minuter. Än idag löptränar jag flera gånger i veckan. 🏃
 
Kraften i beslut, följt av handling – skapar förändring. 💪🌟
 
Vad har du tagit för beslut som skapat förändring i ditt liv? ↗️🌟
 
Finns det någon förändring du vill skapa? 💫
 
Finns det något nytt beslut som det är dags att ta? 💣
Johan Arnkil
Coach – Mental tränare – Författare

Varför?

Varför?
𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?
När vi är barn så är vi duktiga på att ställa frågan: 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?
Som vuxna verkar vi glömma bort den.
𝑯𝒖𝒓 𝒑𝒂̊𝒗𝒆𝒓𝒌𝒂𝒓 𝒅𝒆𝒕 𝒅𝒆 𝒗𝒂𝒍 𝒗𝒊 𝒈𝒐̈𝒓 𝒊 𝒍𝒊𝒗𝒆𝒕?
𝑯𝒖𝒓 𝒑𝒂̊𝒗𝒆𝒓𝒌𝒂𝒓 𝒅𝒆𝒕 𝒗𝒂̊𝒓𝒕 𝒂𝒓𝒃𝒆𝒕𝒆?
“𝐷𝑒𝑛 𝑠𝑜𝑚 ℎ𝑎𝑟 𝑒𝑡𝑡 𝑠𝑡𝑎𝑟𝑘𝑡 𝑣𝑎𝑟𝑓𝑜̈𝑟 𝑘𝑎𝑛 𝑠𝑡𝑎̊ 𝑢𝑡 𝑚𝑒𝑑 𝑣𝑖𝑙𝑘𝑒𝑡 ℎ𝑢𝑟 𝑠𝑜𝑚 ℎ𝑒𝑙𝑠𝑡.”
En klient upplevde inte ett starkt 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣 så jag hjälpte till med det.
Jag ställde frågan 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣 i olika former och lyssnade på svaren.
Efter en timme kunde vi summera och jag fick tårar i ögonen av svaren medan klienten var euforisk.
Det är viktigt att fråga 𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?
Vad är det som driver dig?
Vad längtar du efter?
𝕍𝕒𝕣𝕗𝕠̈𝕣?

Kroppscanning

Jag har tränat väldigt mycket Kroppscanning. Det är en mindfulness övning där man fokuserar på fysiska förnimmelser just nu i kroppen.
Min bok inre lugn är baserad på det och två andra mindfulnessövningar.
Även i andra övningar och ljudböcker har jag just detta som grund eller inslag.
Det är en värdefull väg till ett tillstånd bortom tankar och känslor.
Där finns ofta viktig information och kreativitet.
Du kan testa den i min grupp på facebook
Till startsidan